De praktijk

Bereikbaarheid

Ons centrum is te bereiken via telefoon nummer 0492-462233. Als we in gesprek zijn, kun je de voicemail inspreken en bellen we je zo spoedig mogelijk terug. Voor niet dringende vragen bel je tijdens kantooruren tussen 08:00 uur en 17:00 uur.
Voor spoedeisende vragen, dringende verloskundige hulp of de bevalling kun je ons 24 uur per dag bereiken op: 06-47284388.

Kun je ons niet bereiken of is er een storing bel dan naar de portier van het Elkerliek ziekenhuis, tel nr: 0492-595491. Hij zal je dan doorverbinden met ons.

Wij hebben geen telefonisch spreekuur en zijn dus altijd bereikbaar. Je krijgt ook altijd direct een verloskundige aan de lijn voor al je vragen.

Spreekuur

Het spreekuur vindt plaats volgens afspraak. We hebben spreekuur op wisselende dagen in de ochtend, middag en in de avond. Om een eerste afspraak te maken kan je ons bellen, maar je mag ook een contactformulier via de website invullen. We zullen dan zo snel mogelijk contact met jullie opnemen.

Stagiaire

Het centrum is verbonden aan de opleiding voor verloskundigen. Het is daarom mogelijk dat er een studentverloskundige met ons meeloopt. Zij zal zowel tijdens de spreekuren als bij de bevallingen en bij de kraambedcontroles aanwezig zijn. Zij werkt onder onze verantwoordelijkheid. Indien je bezwaar hebt tegen haar aanwezigheid, maak dit dan tijdig aan één van ons kenbaar.

Klachtenregeling

We vinden het belangrijk dat je goed voelt bij ons. We proberen er alles aan te doen om jou en je partner zo goed mogelijk te begeleiden tijdens zwangerschap, bevalling en kraambed. Toch kan het voorkomen dat je een klacht hebt.

  1. Bespreek je klacht met de verloskundige. Ben je ontevreden, zijn er dingen voorgevallen waar je jezelf niet goed bij voelt, of heb je twijfels? We vinden het heel fijn als je dit bespreekbaar maakt met ons. We nemen graag de tijd om dit rustig met je te bespreken.
  2. Wanneer het niet lukt om er samen met ons uit te komen, of wanneer je hulp wilt bij het indienen van een klacht, dan kun je contact opnemen met de klachtenfunctionaris van CBKZ (Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg). Zij (of hij) is onpartijdig, werkt onafhankelijk en helpt je graag verder met ondersteuning en advies. Ook bemiddelt de klachtenfunctionaris bij het vinden van een oplossing. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.

De externe klachtenfunctionaris van het CBKZ is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag (van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur) via 088 – 0245123. Je kunt ook een mail sturen naar klachtverloskunde@cbkz.nl.

Kijk voor meer informatie of het direct indienen van een klacht op www.klachtverloskunde.nl

JIJWIJ, samen in geboortezorg

logo_JIJWIJ

Als jij en je partner een kind verwachten, breekt een bijzondere tijd aan. Een tijd van voorbereiding en een tijd van verandering. Niet alleen je lichaam past zich aan zodat de baby optimaal kan groeien. Ook jullie leven en emoties veranderen. Al vanaf dat hele prille begin voel je een grote verantwoordelijkheid. JIJ wilt hoe dan ook het beste voor je kind. En dat willen WIJ ook.

JIJ staat centraal

In JIJWIJ werken alle geboortezorgverleners in de Peelregio samen: verloskundigen, gynaecologen, de kraamzorg, maar ook anesthesisten, echoscopisten en kinderartsen. WIJ stemmen onze zorg nauwkeurig af op jouw persoonlijke omstandigheden, voorkeuren en wensen. Bevallen kan thuis, in Ons Geboortehuis en in het ziekenhuis. Bij JIJWIJ sta JIJ centraal.

JIJ houdt de regie

Hoewel de verloskundige begeleiding meestal dicht bij huis plaatsvindt, loopt het soms anders en is ziekenhuiszorg nodig. In ons teamoverleg bespreken WIJ iedere aanstaande moeder en wisselen we medische gegevens uit. Doordat zo ook de gynaecologen, verloskundigen en kinderartsen in het ziekenhuis goed op de hoogte zijn, kunnen we bij risico’s, complicaties of acute situaties snel schakelen. Bovendien werken we allemaal op dezelfde manier. Dat geeft duidelijkheid en rust; JIJ houdt de regie.

WIJ bieden de beste en veiligste geboortezorg

JIJWIJ is altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. We weten dat het voor de binding tussen ouders en kind belangrijk is dat ze direct na de geboorte bij elkaar zijn. Oók als je kind in de couveuse moet liggen. In dat kader zijn we nu hard bezig couveusesuites te realiseren. Kortom: WIJ bieden jou de beste en veiligste begeleiding voor, tijdens en vlak na je zwangerschap. JIJWIJ, samen in geboortezorg.

Informatie voor cliënten over het meten cliëntervaringen in de geboortezorg

Wij horen graag van jou wat jij van onze zorg vindt.
Hebben wij gedaan wat jij nodig hebt en belangrijk vindt?

Hoe worden de cliëntervaringen gemeten?

Landelijk is afgesproken dat organisaties die geboortezorg leveren, ervaringen van cliënten meten.
Alle geboortezorgorganisaties gebruiken hiervoor dezelfde vragenlijst, namelijk de PREM Geboortezorg.
Elke kraamvrouw, krijgt deze vragenlijst aangeboden. Het is een korte vragenlijst met 14 vragen.
We stellen vragen over de ervaringen met de zorg, voor iedere organisatie waarvan jij zorg hebt ontvangen: de verloskundigenpraktijk, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie.
Je beantwoordt de vragen op een eenvoudige 10 puntschaal met smileys.
Tot slot vragen we naar verbeterpunten en complimenten.
Ook bevat de vragenlijst een aantal achtergrondvragen zoals geslacht, leeftijd, plaats van bevallig etc.

Hoe werkt het meten van cliëntervaringen met de PREM geboortezorg?

• De verloskundige (meestal) informeert je over de PREM en dat jouw e-mailadres hiervoor wordt gebruikt.
Je kunt dit weigeren. Dan wordt je niet uitgenodigd om de vragenlijst in te vullen.

• Je ontvangt vervolgens automatisch een e-mail met uitleg en een link naar de PREM vragenlijst.
Deze mail ontvang je tussen de 2 en 8 weken na de bevalling.

Wat gebeurt er met de resultaten?

De ingevulde PREM vragenlijsten worden door verschillende partijen gebruikt:

• De organisaties van wie jij zorg hebt ontvangen, ontvangen de landelijke uitkomsten en de uitkomsten van hun eigen metingen. Deze data zijn altijd naamloos. Met deze uitkomsten kunnen zij de kwaliteit van de geboortezorg verbeteren.
Door het invullen van de PREM vragenlijst help jij mee om kwaliteit van de zorg te verbeteren.

• Alle ingevulde PREM vragenlijsten worden op een veilige manier verzameld door een onafhankelijk onderzoeksbureau (Perined).
Zij deelt de naamloze uitkomsten met verschillende landelijke partijen, zodat zij de kwaliteit van hun zorg kunnen verbeteren.
De naamloze gegevens komen ook in een landelijke openbare database.
De antwoorden op de open vragen worden niet gedeeld met de landelijke openbare database.

Meer weten? Check: https://www.kennisnetgeboortezorg.nl/prem-geboortezorg/